Hvordan taber man sig – og holder vægten

Vægttab er altid svært. Det svære er som sådan ikke at tabe sig, det er nemt nok, når bare man ved hvordan. Der er som sådan to strategier til det at holde vægten, den ene er at blive ved med at spise som man skal, det andet er at dyrke mere motion.

For at tabe sig skal man generelt set spise mindre energi end man normalvis gør. Det betyder at man skal til at spise mere af det med mindre energi for at man kan holde sig mæt gennem længere tid. Det betyder også at kosten skal indeholde mange flere grøntsager og meget mindre brød og andre hvide kulhydrater. Når man gennem længere tid har spise sundere og meget mindre energi taber man sig.

Efter et vægttab er man klar til at holde vægten, hvis man bliver ved med at spise mindre vil man tabe sig. Men hvis man begynder at spise lidt mere som om man ikke er på slankekur så holder man vægten. Hertil er det en god ide at dyrke noget motion, således man får gang i hele kroppen og er med til at forbrænde noget af det mere normale mad man vil spise når man ikke er på slankekur.

Generelt set skal man holde kroppen i gang, og det er altid godt at spise sundt og dyrke motion. Det gør at man får mere energi og bliver mere sund og kroppen kan yde mere. Det er specielt godt at bevæge sig, hvis man har et stillesiddende arbejde hvor der ikke er ret meget bevægelse i hverdagen.