Proteinpulver og hypertrofi

Hvis man vil have større muskler, så er det vigtigt man får tilstrækkeligt med protein. Størstedelen af denne protein bør selvfølgelig komme fra ens kost, men proteinpulver kan være en hjælpende hånd, hvis man har svært ved at få dækket sit behov for protein. Vi vil derfor i denne artikel se lidt nærmere på proteinpulver, og den rolle som proteinpulver spiller i forhold til det at få større muskler.

Muskler er opbygget af protein, og det er derfor vigtigt, at ens kost er proteinrig, hvis man vil have større muskler. Her kan det være en stor fordel at supplere sin kost med proteinpulver. Proteinpulver har den fordel, at det er letfordøjeligt og letoptageligt. Proteinpulver har samtidig en meget høj biologisk værdi, som ligger meget højere end de fleste almindelige proteinkilder. Proteinpulver er derfor ekstremt vigtigt lige efter træning, hvor behovet for protein er specielt stort. Tager man et proteinpulver som whey proteinpulver, så er det som skræddersyet til en postworkout proteinpulver shake. Whey proteinpulver optages lynhurtigt, og fremmer dermed restitutionen og muskelopbygningen.

Og der er også andre tidspunkter, hvor proteinpulver kan være en fordel. Om natten går der ikke mange timer, før kroppen løber tør for frie aminosyrer. Dette problem kunne løses ved at spise et stort måltid, inden man går i seng, men det hæmmer ofte søvnen hos mange, hvis de skal sove med et stort måltid i maven. Her kunne man som alternativ anskaffe sig noget kasein proteinpulver. Kasein proteinpulver fordøjes og optages langsommere end whey proteinpulver, og der vil derfor være frie aminosyrer tilgængeligt længere ind i natten, hvis man drikker en kasein proteinpulver shake inden man går i seng. En sådan kasein proteinpulver shake fylder væsentligt mindre i mave end et stort måltid, og vil derfor ikke gå ud over søvnen.

Proteinpulver er også en god løsning, hvis man har svært ved at få nok protein i sine normale måltider. Lidt proteinpulver på sine havregryn om morgenen, og man går fra et måltid med moderat proteinindhold, til et måltid med højt proteinindhold. Proteinpulver kan også anvendes som et kalorielet mellemmåltid, når man ikke har tid til at få sig noget at spise. Det er let og nemt at tage en shaker med sig, med lidt proteinpulver, og så bare blande proteinpulveret op med noget koldt vandt, når man har brug for det. Man kan også drikke en proteinpulver shake, sammen med sit normale måltid, hvis man er tvunget til at spise et måltid som primært består af kulhydrater. Et måltid som ikke er ernæringsmæssigt komplet, bliver hurtigt komplet ved tilføjelsen af en proteinpulver shake.

Uanset hvilket proteinpulver man anvender, og uanset hvordan man vælger at bruge sit proteinpulver, så er proteinpulver en positiv tilføjelse til ens kostplan, hvis man målet er at få større muskler. Og selvom proteinpulver er nyt for den almindelige hobby bodybuilder eller motionist, så er proteinpulver noget bodybuildere har brugt med succes siden Arnolds tid. Proteinpulver er let og bekvemt, og gør det lettere at få dækket sit daglige behov for protein. Se mere på www.Bodylab.dk.